*چرا ما انسان‌ها دندان عقل داریم و باید کشیده شود؟

فک و دندان‌های یک فرد از این اجداد منقرض شده کمی بزرگتر و ضخیم‌تر از فک ما بوده است. آنان سه دندان مولر* بزرگ با مینایضخیم داشتند. جمجمه‌های فسیلی برخی از این انسان‌های اولیه نیز شواهدی از ماهیچه‌های جویدنی قدرتمند را نشان می‌دهند.

🔹دانشمندان فکر می‌کنند که به آرواره‌ها و دندان‌های قوی تری نیاز بود، زیرا خوردن غذا‌هایی که اجداد اولیه انسان می‌خوردند مانندگوشت خام و گیاهان بسیار دشوارتر از غذای امروزی بود. محققان به چیز‌هایی مانند علائم و الگو‌های سایش میکروسکوپی رویدندان‌های فسیل شده نگاه می‌کنند تا دریابند که اجداد منقرض شده ما ممکن است چه چیز‌هایی خورده باشند.

رشد دندان عقل در افراد بسیار رایج‌تر است. اینکه چرا انسان ها دندان عقل دارند دانشمندان مطمئن نیستند که چرا چنین است، اما ممکن است مربوط به ژن‌هایی باشد کهاز والدین خود به ارث برده اید. برخی از دانشمندان استدلال کرده اند که فقدان دندان عقل یک مزیت برای انسان‌های امروزین با فک‌هایکوچک‌تر است. مطمئنا قرار گرفتن دندان‌های کم‌تر در یک فک کوچک‌تر آسان‌تر است. دندان عقل آخرین دندانی است که در عقب دنداندر می آید. در صورتی که شرایط زیر را داشته باشد، نیازی به کشیدن آن نیست:

  • سالم است.
  • کامل رشد کرده و بیرون زده است.
  • از جایگاه درستی بیرون زده و وضعیت تماس آن با دندانهای مقابل درست و مناسب است.
  • به آن دسترسی دارید و میتوانید با مسواک و نخ دندان آن را خوب تمیز کنید.

با این وجود، در بسیاری از موارد دندان عقل فضای کافی برای رشد مناسب ندارد و مشکلاتی ایجاد می کند. ممکن است دندانهمراستا با بقیه دندانها نباشد و با زاویه و یا حتی به صورت خوابیده قرار گرفته باشد. در این حالت مشکلاتی هنگام بیرون زدن آن بهوجود می آید. مشکلاتی که دندان عقل ممکن است ایجاد کند به صورت زیر است:

  • کاملا نهفته در زیر لثه باقی می ماند. اگر دندان نتواند بیرون بزند، بخشی از آن یا همه آن در فک گیر می کند. گاهی این باعثعفونت یا تشکیل کیست می شود که به بقیه دندانها یا حتی استخوان فک، صدمه می رساند.
  • دندان عقل نیمه نهفته مانده است یعنی بخشی از آن بیرون زده است اما بخشی از آن هم در زیر لثه مانده است. این وضعیتباعث می شود تمیز کردن دندان سخت تر شود. در نتیجه پلاک و باکتریها راحت تر اطراف آن جمع می شوند و عفونت و پوسیدگیایجاد می کنند.
  • دندان عقل فضای کافی ندارد و با فشاری که به بقیه دندانها وارد می کند، باعث کج شدن آنها می شود.

IMG_4193.jpeg

این نکته را توجه داشته باشید که

  • بعد از جراحی دندان عقل  نباید آب دهان را بیرون بریزید یا به اصطلاحی تف کنید چون این‌کار باعث می‌شود لختهخونی که در حفره ایجاد شده را از دهان خارج کنید و خونریزی تشدید شود.
  • درصورتی که بعد از جراحی درد شدید دارید از کمپرس سرد استفاده کنید. یک کیسه‌ی یخ را روی پوست خود بگذاریدتا درد تسکین یابد. همچنین می‌توانید از مسکن استفاده کنید. معمولا دندان‌پزشک یا جراح معالج این دارو را برای شما تجویزمی‌کند اما اگر در این مورد توصیه ای به شما نکرد می‌توانید از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن استفاده کنید.
  • در ۲۴ ساعت اول استراحت کنید و زیاد در فعالیت نباشید و نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه، چای، نوشابهنخورید. حتی غذای گرم و سفت هم نباید بخورید و سعی کنید از چیزهای خنک مثل بستنی استفاده کنید و آب زیادی بنوشید.
  • بعد از ۲۴ ساعت می‌توانید مسواک بزنید ولی باز هم باید مواظب محل زخم باشید، چون هنوز دردناک است. طی اینمدت برای آب نمک رقیق غرغره کنید.
  • درصورتی که روی محل زخم بخیه دارید در زمانی که پزشک برایتان تعیین کرده برای کشیدن بخیه‌ها نزد دندان‌پزشکبروید.

IMG_4194.jpeg


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *