تاکید بر بهداشت دهان و دندان بعد از انجام خدمات زیبایی


مدیر کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به مناسبت روز دندانپزشک به ارائه توضیحاتی درباره خدمات زیبایی در حوزه دندان پرداخت و بر بهداشت دهان و دندان بعد از دریافت این خدمات تاکید کرد.
دکتر بتول کریمی در گفت و گو با ایسنا علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بلیچینگ، لمینیت و ونیر کامپوزیت خدمات زیبایی مطب های دندان پزشکی را تشکیل می دهند گفت: بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها عموما یا در کلینیک و یا به صورت خانگی انجام می شود. نکته ای که وجود دارد آن است که قبل از بلیچینگ، دندان های مراجع باید تمیز باشد یعنی در صورت نیاز، دندان‌ها ابتدا جرم گیری یا بروساژ می‌شوند سپس بلیچینگ انجام خواهد شد.
او ادامه داد: در زمان ارائه این خدمات در کلینیک، مواد بلیچینگ به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بر روی دندان ها قرار داده می شوند اما در روش بلیچینگ خانگی، دندان پزشک از دندان‌های بیمار قالب می گیرد و سپس با مواد بلیچینگ را به فرد می دهد تا در طی روز در دهان خود بگذارد تا دندان ها در تماس با ماده سفید کننده قرار بگیرد، معمولا این کار باید به مدت دو هفته انجام بگیرد. البته گاهی نیز لازم است که بلیچینگ هم در مطب و هم در منزل انجام شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

مدیر کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهراندر ادامه به لمینیت و ونیر کامپوزیت دندان پرداخت و گفت: در روش لمینیت یا مرتب کردن فرم دندان بر روی دندان ها، از دندان ها قالب گرفته شده و سپس قالب به لابراتوار فرستاده می شود تا بعد از آنکه روکش‌ها آماده شدند به دندان چسبانده شوند. اما روش ونیر کامپوزیت اصلاح رنگ و فرم دندان ها در همان روز مراجعه فرد به کلینیک، با استفاده از مواد کامپوزیتی که روی دندان قرار می گیرد، انجام می‌شود.

او تاکید کرد: بعد از انجام این خدمات مراجع باید مراقبت های بسیار زیادی از دندان خود داشته باشد. در روش ونیر کامپوزیت در صورت نیاز، فرد باید سالی یک بار به کلینیک مراجعه کند تا اگر تغییر رنگی صورت گرفته بر روی دندان‌هایش پولیش انجام شود.

دکتر کریمی افزود: معمولا ما ونیر کامپوزیت را به هر فردی توصیه نمی‌کنیم چون بعضی افراد، دندان های صاف و خوبی دارند که می‌توان آن‌ها را جرم‌گیری و بروساژ کرد تا از تراش دندان‌ها خودداری شود. اما بعضی بیماران برای ونیر کامپوزیت اصرار دارند که در این صورت کار انجام می شود اما نکته ای که وجود دارد آن است که بهداشت بیمار باید بسیار بالا باشد تا پوسیدگی ایجاد نشود.

او ادامه داد: لازم است مراجعانی بعد از خدمات لمینیت یا ونیر کامپوزیت لازم است سالی یک بار برای چک کردن دندان های خود به کلینیک مراجعه کنند.

مدیر کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در پایان درباره روش درمانی ایمپلنت توضیح داد و گفت: ایمپلنت یک درمان جا افتاده است که تقریبا برای همه افراد مورد استفاده قرار می گیرد، مگر افرادی که شدیدا سیگاری هستند یا بیماری های قلبی و دیابت دارند و این احتمال می‌ر ود که ایمپلنت بر روی این افراد جواب ندهد. در این صورت باید بیماری این افراد کنترل شود وگرنه همه افراد معمولی می توانند از این روش استفاده کنند. اما به طور کلی در همه این روش‌ها بهداشت فرد باید مناسب باشد وگرنه اگر بیمار بهداشت ضعیفی داشته باشد یا بیماری لثه‌ای شدید داشته باشد ایمپلنت توصیه نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *