وقتی باورهای نادرست آفت دندان‌ها می‌شود


ایسنا علوم پزشکی تهران یک دندانپزشک متخصص ریشه هشدار داد که مراجعه دیرهنگام به دندانپزشک ممکن است احتمال موفقیت در درمان دندان را کاهش دهد.

دکتر مهسا صبحی افشار، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بیمارانی که به متخصص ریشه مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که دندانپزشکان عمومی نمی‌تواند به آن‌ها خدمات ارائه کند، درمان این نوع بیماران دشوار است لذا دندانپزشک عمومی آن‌ها را به متخصص ریشه ارجاع می‌دهد.

این دندانپزشک متخصص جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران موارد آبسه، درمان مجدد، و موارد دچار ضربه را مواردی که پیچیدگی های بالایی دارند نمونه هایی از مواردی عنوان کرد که به متخصصان ریشه ارجاع داده می‌شوند.

صبحی افشار می‌گوید: اگر بیماران سهل‌انگاری کنند و دست کم از معاینه ساده‌ای که هر شش ماه یا هرسال باید انجام شود، خودداری کنند، ممکن است مشکل دندان آن‌ها به عصب برسد. متاسفانه برخی بیماران به جای مراجعه به دندانپزشک، از داروخانه‌ها اسپری بی‌حسی دریافت می‌کنند در حالی که این کار باعث سوختگی کل بافت آن ناحیه می شود و دندان پزشک هنگام کار بر روی دندان علاوه بر دندان آن فرد با لثه و بافت نرم  آسیب‌دیده نیز مواجه خواهد بود.

 

احتمال عدم موفقیت در درمان مجدد افزایش پیدا می‌کند

او با بیان اینکه در درمان مجدد، احتمال شکست دندان بسیار زیاد است ادامه می‌دهد: درمان مجدد مواردی هستند که برای دندان اتفاقی مثل ایجاد سوراخ رخ داده است و در حالی که در درمان های اولیه ۹۵ درصد احتمال ارائه درمان موفق ارائه وجود دارد احتمال عدم موفقیت در درمان مجدد افزایش پیدا می‌کند. بعصی از این موارد حتی برای متخصصین درمان ریشه نیز دشوار است که متخصص نمی‌تواند به بیمار قول درمان دندان او را بدهد، اما  اگر بیمار به حفظ دندان خود مصر باشد متخصص همه تلاش خود را برای درمان انجام می‌دهد. البته در چند سال اخیر به خاطر موادی که ارائه شده‌اند، خوشبختانه میزان شکست درمان بسیار پایین آمده است.

این متخصص و اندودنتیست در ادامه به برخی باورهای اشتباه می‌پردازد. او به بیماران توصیه می‌کند که این باور که دندان نیازمند به درمان ریشه حتما با درد شروع می شود را کنار بگذارند چراکه آن‌ها زمانی به دندان پزشکی مراجعه می‌کنند که دندان آنقدر تخریب شده است که متخصص هم نمی‌تواند آن را بازسازی کند. هنگامی هم که دندانی را نتوان بازسازی کرد، درمان ریشه آن بی‌فایده است.

 

استفاده از روغن ترمز برای کاهش درد دندان!

صبحی مقدم ادامه می‌دهد: در برهه‌ای که من در جنوب کشور کار می‌کردم شاهد آن بودم که برخی مردم برای کاهش درد عصب از روغن ترمز استفاده می‌کنند و این کار آن‌ها باعث سوختن بافت اطراف می‌‌شد. در حالی که گاهی حتی اگر درد بیمار بسیار شدید باشد با مراجعه سریع به دندانپزشک، امکان می‌توان درمان اورژانسی او وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از مصرف خودسرانه دارو و مراجعه نکردن به پزشک می‌گوید: متاسفانه برخی بیماران به جای مراجعه به پزشک آنقدر اسپری بی‌حسی از داروخانه دریافت و استفاده می کنند که این باعث سوختگی کل بافت آن ناحیه می شود و دندان پزشک هنگام کار بر روی دندان فقط با دندان آن فرد کار ندارد بلکه لثه، بافت نرم و … دچار آسیب شده اند. خیلی اوقات هم نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست، اما بیمار خودسرانه اقدام به استفاده از آنتی بیوتیک با دوز بالا یا حتی دگزامتازون می‌کند.

این دندانپزشک متخصص جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: دگزامتازون معمولا زمانی از سوی متخصص تجویز می‌شود که التهاب یا دردی وجود داشته باشد، اما در موارد آبسه عفونت دگزامتازون توصیه نمی‌کنیم.  شاید متخصص در طول سال فقط یک یا دو بار برای بیماران خود دگزامتازون تجویز کند اما متاسفانه تجویز این دارو از سوی برخی دندان پزشکان عمومی بسیار رایج است و از آن بدتر آنکه بیماران اصلا به توصیه‌های دندانپزشک متخصص گوش نمی‌دهند و مثلا اگر برای آن‌ها آنتی‌بیوتیک تجویز شده است، سراغ دگزامتازون یا دیگر مسکن‌ها می‌روند. در حالی که بازه داروهایی که یک دندانپزشک می‌شناسد بسیار زیاد است اما او آن‌ها را به خاطر عوارضی که دارند تجویز نمی‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *